Tuesday, September 8, 2015

Semeru : Satu Perjalanan Panjang II



Ranu Kumbolo – Oro-oro Ombo



:: Berlatar belakangkan Tanjakan Cinta ::



Dari Ranu Kumbolo ke Oro-oro Ombo hanya mengambil masa lebih kurang 10 minit, dan perlu melalui Tanjakan Cinta. Mitosnya di sini kalau mahukan cinta sejati, sebut nama orang yang dicintai tu sepanjang jalan tanpa menoleh ke belakang! Tapi nama pun mitos, ikut hangpa la nak percaya ke idak.


Dari jauh, Oro-oro Ombo kelihatan seperti satu ladang Lavender yang sangat luas. Tapi hakikatnya,
ia bukan Lavender. Tapi dikenali sebagai Verbena Brasiliensis. Kitorang diberitahu, bunga ini berasal daripada Brazil. Bunga ini berwarna ungu dan kembang pada sekitar bulan April hingga Mei atau awal Jun.

Oro-oro Ombo – Cemoro Kandang

Sepanjang perjalanan yang dilewati akan dikelilingi dengan Verbena Brasiliensis yang sama ketinggian atau lebih daripada korang. Terasa macam tengah shootong filem hindustan pun ada! Muehhehe.

Kalau nak diikutkan, jarak Oro-oro Ombo ke Cemoro Kandang hanya mengambil masa 20 minit. Tapi takkan korang nak menonong je jalan kat ‘Ladang Lavender’ ni kan? Haruslah ‘stay and play!’.






:: Hamparan ladang Lavender ::












Cemoro Kandang - Kalimati

Sebaik sahaja meninggalkan Oro-oro Ombo, maka berakhirlah trek santai-santai kerana  perjalanan seterusnya dah mula menaik.Walaupun tak mencanak mana, tapi mengah jugak la!haha. Perjalanan untuk ke Kalimati mengambil masa antara 2 jam setengah hingga 3 jam. Di awal perjalanan korang akan disajikan dengan pemandangan Ladang Twilight.

Tapi jangan risau, apabila dah sampai di Jambangan treknya mulai landai. Dan beberapa ratus meter ke depan, korang akan jumpa satu kawasan kecil seakan mossy forest. Lebih kurang macam kat Irau la kalau versi Malaysia. Rindu Malaysia lagi!



:: Selamat datang ke Cemoro Kandang ::







:: Welcome to Twilight Garden! ::







:: Tak boleh nak sorok muka penat. Sebab memang penat pon! ::








:: Mossy forest versi Indonesia ::





 Kalimati



:: Kalimati ::


Sampai Kalimati collapse terus. Huaaa.


Okay frankly speaking, masa kitorang sampai campsite Kalimati suhu mulai sejuk dan langit macam nak hujan. Aku memang tak suka sangat sejuk-sejuk ni. Mula la rasa nak demam. Tambah-tambah lagi tak lama lepas dirikan khemah dan unpack barang, hujan mulai turun. Dan aku terus membungkuskan diri dalam sleeping bag lepas telan 2 biji panadol. Orang lain sibuk siapkan makan malam, aku sesedap je membongkang. Teruk betu! Tapi tu je pilihan yang aku ada. Badan rasa sejuk sangat dan kepala berat. Walaupun Ummi cuba yakinkan aku, tu semua disebabkan perubahan suhu semata. Tapi aku tak peduli. Lepas 4 jam, lagi 2 biji panadol aku telan. Jenuh nak paksa mata ni lelap, tapi lena tak datang juga. Cuma mampu terbaring macam tu je. Sampai masa makan, baru bangun. Dan solat. Hujan tak ada tanda-tanda nak berenti. Risau jugak kalau-kalau tak dapat ke pucak disebabkan hujan. Tapi guide dan orang-orang tempatan sana rilek je. Dorang kata keadaan macam ni memang biasa kat kawasan pergunungan. Tengah malam nanti hujan akan berenti dan boleh mula mendaki.



:: Preparing dinner ::



:: Masa belum hujan, lepak luar khemah memang best. Bila hujan... ::


Menuju Mahameru - Summit Attack


Cadangnya kitorang nak mula summit attact pukul 11 malam kerana mimikirkan trek ke puncaknya yang agak mencabar. Lagi-lagi untuk aku yang tak training apa-apa sebelum ke sini. Lebih setahun jugak aku tak hiking sejak projek Kinabalu April 2014. Kiranya Semeru ni come back project la konon! Kuang3. Tapi memandangkan hujan lambat reda, pukul 12 tengah malam baru semua bangun dan bersiap untuk summit attack!






Sejujurnya aku tak tau nak gambarkan treknya macam mana sebab perjalanan malam membataskan jarak penglihatan. Dah la terasa masih mamai lagi. Dengan bertemankan headlamp, aku Cuma mengikut saja jejak Zai yang berada di depan aku. Makin lama jalan, bukan setakat penat je terasa. Lapar pun ada jugak! Tak sampai puncak lagi air dengan coklat habis aku baham. Serius lapar. Dan ngantok. Mulanya memang nak give up je. Tak tahan sebab mengantok sangat. Walaupun aku tau tu sindrom biasa bila kekurangan oksigen pada ketinggian tertentu. Perut pun dah mula meragam. Bantai minum air isotonik time perut kosong, rasakan la penangannya. Tapi Zai dan Bistri suruh aku teruskan jugak sebab tinggal 200 meter je lagi nak sampai puncak. Tapi dengan permukaan tanah seroi macam tu, 200 meter pun rasa macam 2 kilometer. huhu.

Nak tak nak, memang gagahkan diri jugak jalan sampai ke puncak. Kalau orang lain ambil masa 4 jam untuk sampai. Aku pulak ambil masa 8 jam nak sampai atas sana. Haha. Nasib la... Syarat untuk stay kat puncak tu jangan melewati jam 10 pagi waktu tempatan kerana itu adalah waktu di mana biasanya gas beracun terbebas.



:: Kenangan dari ketinggian 3676 meter dpl ::


Kawasan puncaknya sangat luas dan angin sangat kuat. Sejukkk. Tapi entah angin apa yang melanda, sebaik je sampai kat puncak terus rasa nak muntah. Buff dan mask yang masih di leher terus ditarik menutup hidung. Terasa ada bau yang menusuk masuk. Is it gas beracun? AMS (altitude mountain sickness) or simptom awal gastric attack? (coz aku memang ada gastritis). Tapi bila tengok orang lain melompat seronok ambil gambar, aku diamkan aje. By right aku memang banyak diam je sepanjang berada di ketinggian 3676 meter dpl tu, untuk mengelakkan aku dari muntah on the spot. Hasrat untuk terus turun balik ke campsite pun terpaksa ditangguhkan bagi memastikan momen indah di puncak tertinggi Kepulauan Jawa ini mampu dirakamkan. Bukan senang nak sampai sini, jadi tabahkan je la diri buat sementara.



:: Bawa diri sambil menahan loya yang tak hilang-hilang ::




Alhamdulillah kitorang semua berjaya keluar dari kawasan pergunungan itu dengan selamat tanpa insiden seperti terhidu gas beracun mahupun tercedera akibat di hempap batu seperti yang dilaporkan media tempatan baru-baru ini. Pada yang berhasrat ingin ke sana, aku cadangkan pergi sekitar bulan Mei kerana pemandangannya lebih cantik especially kat Oro-oro Ombo. Bila mendaki tu jangan lupa jaga diri, jaga kesihatan jaga kawan-kawan. And I wish you all the best in advance. hehe.



:: #RoadToSemeru #ProjekSemeru0515 ::

No comments:

Post a Comment